Jutta Saanila
Juttelin muutaman myyntityön uhrin kanssa, jotka todistivat minulle kilpaa, että he kokevat välillä olevansa pommituksen, valehtelun ja suoranaisen herhiläismäisen häirinnän uhreja. Jos he vastaisivat puhelimeen aina, kun siellä on myyjä, he saisivat viettää koko päivän mielistelyn, suorien tapaamisehdotusten ja todellisuuden kaunistelun kanssa.
Juttelin muutaman myyntityön uhrin kanssa, jotka todistivat minulle kilpaa, että he kokevat välillä olevansa pommituksen, valehtelun ja suoranaisen herhiläismäisen häirinnän uhreja. Jos he vastaisivat puhelimeen aina, kun siellä on myyjä, he saisivat viettää koko päivän mielistelyn, suorien tapaamisehdotusten ja todellisuuden kaunistelun kanssa.
Samalla kun kylmiä
soittoja tekevät myyntihaukat muuttuvan aggressiivisemmiksi, ovat asiakkaat jo
pitkään kaivanneet ihan toisenlaista lähestymistä. He haluavat todellista
kohtaamista ja tosissaan, heistä täytyy välittää. Heti kun nämä elementit ovat kohdallaan,
ihmiset eivät tunnu enää rasittavilta, vaan kaiken kruunaa tuntu syvästä
merkityksellisyydestä. Roolit vaimenevat ja ihmiset puhuvat. Työssä tapahtuvat
kohtaamiset ovat tällaisen syvemmän läsnäolon värittäminä todellista,
totuudellista ja syvästi yhdistävää kanssakäymistä.
Todellinen kohtaaminen tarkoittaa
sitä, että tilanteisiin tullaan toista kunnioittaen. Se ei tarkoita lipevyyttä,
nöyristelyä, manipuloimistemppuja tai arvostuksen teeskentelyä. Siinä ollaan
ihmisenä ihmiselle, keskustellaan asioista ja luodaan tilaa toisen ajatuksille.
Toisen mielipiteiden avoin hyväksyminen rentouttaa toisenkin läsnäoloon ja
rentoudesta pulppuavat parhaat ideat.
Miten tilanteisiin sitten
luodaan tilaa? Ja miksei sitä yleensä ole? Läsnäoloa ja tilan tuntua estää sekä
halu että pelko. Samalla, kun haluaa saada jotain myydyksi, pelkää, että mokaa
ja pilaa mahdollisuutensa myydä.
Miten selätetään halu ja
pelko? Valitse oikea asenne. Suhtaudu toiseen vain ja ainoastaan palvelevalla
asenteella. Pane hyötyajattelu ja pelot päättäväisesti sivuun aina kun asetut olemaan
toista varten ja miettimään asioita hänen kannaltaan. Olet tässä ensi sijassa
vain auttamassa.
Silloin keskityt seurassasi
olevan ihmisen tarpeisiin, toiveisiin ja intohimoihin. Osaat kuunnella
toista niin, että tämä tuntee olevansa
päähenkilö ja tulee tunteita myöten kuulluksi. Myyntityöstäsi tulee
kohtaamistyötä, jos annat vähän aikaa myös kokonaisvaltaiselle tutustumiselle.
Tiedät vähän luonteesta, mieltymyksistä, kotiasioista ja iltojen iloista.
Siinä syntyy
tapahtumaketju, jossa molemmat saavat ainakin iloa ja melko varmasti myös sitä hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti